Zpět

Na výstavbu optické sítě máme miliardy, brzdí nás obce a stavební právo

Juraj Bóna, výkonný ředitel Komerční divize T-Mobile, v rozhovoru pro speciál Hospodářských novin hovořil o důležitosti výstavby optické sítě. Rozpovídal se o komplikovaném stavebním právu, ale také o letní akci Neomezené léto plné mobilních dat zdarma a nespokojenosti českých zákazníků s cenovou politikou mobilních operátorů.

Na výstavbu optické sítě máme miliardy - náhled

Budování optické sítě je jednou z top priorit všech mobilních operátorů. Na její výstavbu jsou připravené miliardy, ale postoj obcí a komplikované české stavební právo příliš nepomáhají. Nutnost získat desítky různých povolení protahuje (a prodražuje) proces na minimálně 9 měsíců. Na rozdíl od Slovenska, kde podobné řízení trvá maximálně půl roku. Řada obcí si také účtuje příliš vysoké poplatky za zábor pozemků při výstavbě. Jednoduchá není ani otázka ceny věcných břemen. Přitom obce a by z optického internetu jen profitovaly. Po elektřině, plynu a kanalizaci je optický internet nová priorita.

"Do konce roku 2025 chceme připojit přes milion domácností na území celé republiky, tedy i na venkově."

K optice chceme připojit i ty nejzapadlejší obce

Do roku 2025 by chtěl T-Mobile připojit k internetu milion domácností v celé České republice. Tedy včetně malých obcí. Místní samosprávy situaci mnohdy komplikují. Přitom odmítnout dnes optický internet je podobné, jako by bylo ve své době odmítnutí železnice. Síť s vyšší rychlostí a kapacitou je dnes i státní prioritou. Dokládá to projekt Digitální Česko, na jehož vypracování se podílel i T-Mobile. Jde zatím o obecný dokument, nicméně je to první krok, kterým vše začíná. Bóna zdůrazňuje, že by navíc bylo vhodné, kdyby vláda aktivně propojovala všechny skupiny, které se na rozvoji digitalizace mohou podílet. Dialog mezi školami, firmami, operátory, IT odborníky i státní správou je zde klíčový.

Prioritou je spokojenost zákazníků

Kromě optické sítě je pro T-Mobile jednou z priorit i zlepšování služeb a spokojenost zákazníků. Jako první operátor v Čechách přišel letos o letních prázdninách s akcí Neomezené léto – zákazníci si skrze mobilní aplikaci mohli aktivovat neomezená mobilní data zdarma na celé léto. Jak akce dopadla z pohledu T-Mobilu? Z chování zákazníků vyplývá, že ne všichni o neomezená data stojí, i přesto, že jsou zdarma. A cca 70 % zákazníků si vystačí při běžném užívání s měsíčním objemem do 12 gigabytů.

Od září tedy T-Mobile na základě chování svých zákazníků přišel s novými tarify. "Nabízíme maximální flexibilitu – zákazník si skládá tarif sám z hlasové a datové složky, jejichž velikost si volí podle svých potřeb. Může tedy dát přednost i čistě datové variantě za velmi výhodnou cenu. Všechny tarify lze také sloučit pod program Magenta 1, což jejich službu sníží o 10 až 25 procent. Je pro nás důležité, aby zákazníkům vyhovovala cena i kvalita služeb," dodává Juraj Bóna.

Juraj Bóna (45)

Vystudoval Ekonomickou univerzitu v Bratislavě. Od roku 2003 pracuje pro skupinu Deutsche Telekom. Působil jako ředitel marketingu a produktového managementu T-Mobile a Slovak Telekom, od března 2019 je ředitelem Komerční divize T-Mobile v ČR.

https://www.t-mobile.cz/dcpublic/rozhovor_juraj_bona_thumbnail.jpg