Zpět

Marketingové tipy: Specifikace cílových skupin

O tom, že marketingová strategie stojí a padá se správnou specifikací cílové skupiny, jste se mohli dočíst již v předchozích marketingových tipech. Dnes se podíváme na způsob, jakým si můžete sami ve firmě vytvořit tzv. persony – reprezentanty cílových skupin.

Vytváření cílových skupin má několik přístupů. Segmentaci trhu s cílem, aby vaše podnikání bylo úspěšné a zisk stále vyšší nebo abyste dokázali efektivně expandovat do zahraničí, jsme si představili v posledním dílu marketingových tipů. Dnes navážeme na téma blogování a přiblížíme si, jak na persony, které má zaujmout váš obsah.

Co jsou to ty persony?

Persony neboli personas jsou reprezentanti cílových skupin. Základní rozdíl mezi jednoduchou specifikací cílové skupiny a personami je v množství informací, které obsahují.

Klasický popis cílové skupiny může vypadat následovně:

Žena: 30–35 let

Příjem: 18 000 Kč

Rodina: manžel, dvě děti

Koníčky: Z práce jde rovnou domů, kde se věnuje dětem. Nemá na sebe mnoho času.

Persony jsou již plnohodnotné dokumenty s daty a informacemi, které vám poskytnou bližší pohled na vaše aktuální zákazníky, ale představí vám i ty ideální. Původně vznikly jako pomůcka pro grafické designéry, kteří se díky nim uměli lépe vžít do představy a požadavků zákazníka, a dokázali proto navrhnout oku lahodící a hlavně efektivní web nebo e-shop.

Dnes se persony rozdělují na dva základní typy:

Buyer personas – lidé, které chceme přimět, aby se stali našimi nakupujícími zákazníky.

Audience personas – lidé, se kterými si povídáme a pro něž tvoříme obsah. Chceme, aby sdíleli náš obsah, lajkovali ho a šířili ho dále spolu s dobrým jménem společnosti.

A právě při content marketingu se zaměřujeme na ten druhý typ. Dost však bylo teorie, pojďme se podívat na to, jak takové persony vznikají.

Marketingový dotazník jako základ specifikace cílových skupin

Základem je marketingový dotazník, který vám prozradí více informací o chování vaší cílové skupiny. V dotazníku se nacházejí základní demografické otázky jako věk, pohlaví, vzdělání a rodina.

Druhou část tvoří otázky zaměřené na práci, tedy jakou pozici dotazovaná osoba zastává, jaké služby a produkty potřebuje k naplnění svých pracovních cílů, jaké jsou benefity, které očekává, a naopak bariéry, v jejichž důsledku by si náš produkt nebo službu nevybrala.

Marketingový dotazník by se měl vyplňovat uvnitř firmy, a to s lidmi, kteří přicházejí do styku se zákazníky a širokou veřejností. Vědí, jaké otázky zákazníci kladou a co je pro ně zajímavé. Pokud jste velká firma, která má více úrovní, jež přicházejí do kontaktu s veřejností, dejte jim takový dotazník vyplnit.

Mám dotazník. A co dál?

Když máte vyplněný dotazník, je vhodné přelouskat ještě fóra, která vaši zákazníci navštěvují, a prozkoumat, co je trápí nebo zajímá. Důvod je velmi jednoduchý. Pokud se neustále ptají na to, jak si doma zprovoznit Wi-Fi, můžete na vašem blogu vytvořit přehledný návod, jak na to. Pokud se ptají na to, jaký kočárek pro děti je nejlepší, můžete vytvořit recenzi v podobě článku, ale i videa. Takto bychom mohli pokračovat donekonečna.

Důležitou roli v otázce person hrají i klíčová slova, tedy výrazy, které se na internetu vyhledávají. Je vhodné udělat si předem analýzu klíčových slov, která si do dokumentu zapíšete v podobě otázek. Například pokud někdo vyhledává výraz, jak blogovat, k personě si můžete napsat otázku: Jak začít s blogováním?

Spojování informací o personě do jednoho celku

Když máte všechny informace, které potřebujete, přichází na řadu ta jednodušší část. Ale ne, nebojte se. Přetvoření výstupů do konkrétní persony je sice těžší, než se může zdát, ale i zábavné.

V podstatě budete vytvářet život a příběh konkrétní osoby. Dáte jí jméno, přidělíte k ní fotografii (kolegové, třeste se) a určíte pracovní náplň, cíle a problémy, s nimiž se setkává. Samozřejmě v úvahu se bere konkrétní produkt, služba nebo tematický okruh, o které se persona zajímá. Celý dokument ve Wordu může tedy být rozdělen do těchto částí:

1. Úvod – jméno, fotografie, věk, rodina, vzdělání, pracovní náplň s krátkým popisem.

2. Pracovní cíle a úkoly – konkrétní popis cílů a úkolů, které v práci řeší a v nichž jí dokáže pomoci váš produkt nebo služba.

3. Charakteristika jejích pracovních a technických dovedností a krátká charakteristika osobního života.

4. Otázky, jež klade, témata, která ji zajímají.

Obsah, ať už na blog, nebo v rámci marketingových kampaní, se nám s takovými personami vytváří snáze. Víte, co danou skupinu zajímá, jaké jsou její problémy a co ji trápí. Na základě toho dokážete tvořit plnohodnotný obsah, který členy skupiny zaujme, a můžete zvolit vhodné distribuční kanály.

 

Postupů a vzorů, jak persony vytvářet, je mnoho. Šablonu na tvorbu person najdete také na webu společnosti Hubspot. Je sice určena k vytváření buyer personas, ale když si k ní doplníte část s otázkami, pomůže vám zjistit témata a okruhy, jimž byste se měli při tvorbě obsahu věnovat.

https://www.t-mobile.cz/images/866e0d64-b34b-463f-a708-6acdd16c5724.jpg