Zpět

Adopční kampaně a jejich význam pro zvýšení produktivity

Když se na začátku devadesátých let otevřel ještě v Československu trh, řada čerstvých podnikatelů vydělala svůj první milion na dovozu počítačů. Tehdejší businessmani dovezli z Německa několik vagonů výpočetní techniky a podniky je ve velkém nakoupily za obrovské peníze. Všichni tehdy chtěli dohánět západ. Tento nástroj pokroku se pak často stal nejdražší věcí, na kterou sedal prach. Pokud ho totiž obsluha uměla jen zapnout a vypnout, případně na něm napsat jednoduchý textový dokument, nevyužila zdaleka veškerý potenciál.

Heslem dneška je digitalizace. Firmy investují do moderních technologií, protože chtějí jít s dobou. V lepším případě být trochu napřed. Na co se při tom všem občas zapomíná, jsou lidi. Nové technologie jsou jen lepší nástroje. Jaký efekt přinesou vašemu podnikání, záleží jen na tom, jak dobře tyto nové nástroje využijí vaši zaměstnanci. A je lidskou přirozeností přijímat změny s nedůvěrou, i když to jsou změny k lepšímu.

Nezřídka se stává, že zaměstnanci sice mají cloudové úložiště, ale k přenosu souborů pořád využívají flash disky. Možnost sdílet bezpečně dokumenty sice dostali, ale radši soubor pošlou e-mailem. Mohou spolupracovat na dálku, ale raději si z Prahy do brněnské pobočky dojedou a nelitují tolika hodin ztraceného času.

lidé před počítačem v kanceláři

Vzdělávejte své zaměstnance!

Zejména větší firmy si toto uvědomují a připravují takzvané adopční kampaně, které nejsou ničím jiným než vzdělávacím programem pro zaměstnance. Tento program postupuje od nejjednodušších a zároveň nejpřínosnějších funkcí nového softwaru. Zaměstnanci si kromě teorie vyzkouší i praktické postupy. A dostanou také čas, aby si nový návyk zažili a osvojili. Pak teprve přijde další dávka vědomostí. Nejsou tedy přehlceni informacemi a mají dost času si nové možnosti oblíbit a vytvořit si k nim pozitivní vztah. Po dokončení základního bloku společného pro všechny „studenty" se přechází na ad-hoc tréninky šité na míru konkrétním skupinám zaměstnanců a jejich potřebám. Například pro Power BI doporučujeme plošné uživatelské proškolení, ale práce přímo v něm už je relevantní jen pro finanční analytiky.

Existují pracovní inzeráty na pozici specialistů, kteří mají za úkol implementovat v dané firmě Office 365 a následně systematicky a dlouhodobě pracovat na rozvoji zaměstnanců tak, aby z tohoto softwaru vytěžili maximum. Ale není jich mnoho. Klasicky se nakoupí licence a nejšikovnější kolega v kanceláři se naučí pár triků, které předá svému okolí a tím to hasne.

fotografie velké kanceláře s lidmi u počítačů

Získejte konkurenční výhodu

Je důležité si uvědomit, že cloudové aplikace se neustále vyvíjí a přináší další možnosti. Nejde tedy o jakousi projektovou záležitost, která skončí do dvou měsíců od nasazení softwaru. Firma, která chce digitalizaci a moderní pracovní nástroje využít jako konkurenční výhodu, musí přijmout fakt, že jde o kontinuální vzdělávání a hledání specifických způsobů užití, které jsou relevantní pro dané podnikání.

Pokud vaše firma zvládne to samé, co zvládne konkurence s menším počtem produktivnějších zaměstnanců, získáte konkurenční výhodu nižších nákladů. Pokud se stejným počtem produktivnějších zaměstnanců zvládnete víc než konkurence, získáte konkurenční výhodu vyšší přidané hodnoty za stejnou cenu. Pokud s pomocí moderních nástrojů zvýšíte pracovní flexibilitu vašich zaměstnanců, odpracují toho více za méně času a budou méně vystresovaní.

Proto je velmi důležité investovat také dostatečné prostředky do dlouhodobého vzdělávání a praktických cvičení pro vaše zaměstnance. Jen v tomto případě vám nová technologie dokáže něco přinést.

https://www.t-mobile.cz/dcpublic/kancelar_detail.jpg