Zpět

eParkomat: Tři otázky pro začínající startup v oblasti IoT

Mnoho mladých podnikatelů přináší na trh nové nápady zejména v oblasti parkování – včetně Pavla Vrby a Petra Haise z eParkomatu, kteří přišli s unikátním přístupem k předvídání dostupnosti parkování na ulici. Snaží se usnadnit parkování řidičům pomocí mobilních telekomunikačních dat v reálném čase.


Fungování eParkomatu je jednoduché. Základem služby je algoritmus, který zpracovává data z celulárních a mobilních sítí. Ty využívá na předvídání aktuální možnosti parkování. Jeho přesnost je až 96 %. Města se mohou spoléhat na to, že mobilní telefon může fungovat jako čidlo v kapse všech řidičů. Zkouška eParkomatu proběhla minulý rok v Praze a řidiči byli schopni najít v požadované lokaci dostupné parkovací místo do tří a půl minut.

Myšlenka eParkomatu se nepatrně liší od ostatních startupů v ChallengeUp!. Služba je založená na využívání velkých dat (big data). Proč jste se rozhodli pro jejich použití?

Věříme, že budoucnost spočívá v datech – resp. v big datech. Kolem nás existují tuny dat, které můžeme využívat v reálném čase. To byl také původní důvod, proč jsme se snažili najít nehardwarové řešení pro problém parkování.

Víme, že se to stalo každému – zmeškali jsme obchodní nebo soukromou schůzku kvůli tomu, že v centru města nebylo vhodné parkovací místo. Aktuálně chceme navázat spolupráci s dalšími zdroji dat, aby náš algoritmus mohl najít volné parkovací místo ještě rychleji.

Kdo jsou nebo budou vaši cíloví zákazníci?

Primárně se zaměřujeme na trhy B2B, B2C a B2G, zejména v automobilovém průmyslu.

Našli jsme také velkou příležitost v rámci Iniciativ Smart City. Nynější řešení nejsou schopna pokrýt celé město, jelikož nasazení plného hardwarového řešení je pro ně docela drahé. Řešení eParkomat může městům snížit celkové investiční náklady o zhruba 90 %.

Bylo pro vás výhodou, že jste přišli s vaším nápadem, zatímco jste pracovali pro DTAG?

Z hlediska prvních kroků to bylo mnohem snazší. Měli jsme jednoduchý přístup k technologiím z první ruky. Kultura Deutsche Telekom a T- Mobile rovněž podpořila proces vytváření interních novinek. Avšak začátek nebyl moc jednoduchý, protože nešlo o typický telekomunikační produkt.

Naše předchozí zkušenosti nám rovněž pomohly kvalifikovat se jako jeden z Top12 začínajících podniků v ChallengeUp 2016!, kde nyní spolupracujeme se společnostmi Telekom, Cisco a Intel na implementaci naší strategie European Go To Market.

https://www.t-mobile.cz/images/67619896-6ebb-4da2-905c-df6015bc6258.jpg