Jak se v online světě vyhnout problémum a nikomu nenaletět ?

O projektu

Policie ČR a Ministerstvo vnitra připravilo ve spolupráci s technologickým partnerem T-Mobile osvětový projekt zaměřený na prevenci kybernetické kriminality. Cílem projektu je poukázat na možná úskalí pohybu v online světě a uživatelům ukázat, jak se chovat na internetu bezpečně.

Budeme se postupně zaměřovat na nejčastější kyber zločiny (zločiny a podvodná jednání páchaná v online prostředí internetu, se kterými se obyvatelé ČR mohou setkat na svých počítačích a mobilních telefonech. Na těchto stránkách se budeme snažit ukázat, jaké by mělo být správné chování, aby k podobným zločinům nedocházelo, jak se jim bránit, když už na vás budou útočit a kam se obrátit v případě, že se stanete obětí nebo jen takový zločin ve svém okolí identifikujete.

Jak se bezpečně pohybovat ve světě internetu a nenaletět podvodníkům?

Představujeme vám společný projekt Policie ČR, Ministerstva vnitra a společnosti T-Mobile, který se zaměřuje na prevenci kybernetické kriminality. Poradíme vám, jak se chovat tak, abyste se nestali terčem internetových podvodníků, naučíme vás se útokům bránit a doporučíme, kam se obrátit, když se stanete jejich obětí. Připravili jsme pro vás přehled nejčastějších podvodů, se kterými se můžete setkat na svých počítačích a mobilních telefonech.

Nejčastější kyber zločiny

Bezpečné heslo

Co se může přihodit, proč je důležité mít správně a bezpečně nastavené heslo – reálné příklady

Reálné příklady

platby přes internet a mobilní platby (tzv. mPlatby)

Co se vám může při platbě na internetu stát a na co si dát pozor, aneb šmejdi na internetu

Reálné příklady
  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Na vašem telefonu se objevil zmeškaný hovor z neznámého čísla, které se svým tvarem velmi podobá volání z České republiky

    • O co jde? Jde o podvod, který využívá vaši zvědavost a snahu zavolat zpět. Hovor se následně přesměruje na prémiovou, tedy placenou linku, a může vás stát nemalou částku.
    • Co mám dělat? Na neznámé číslo nevolejte. Využijte T-Mobile linku 7726, kde můžete podezřelé číslo nahlásit a operátor ho prověří/zablokuje.

    „Zmeškaný hovor“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Na váš telefon přijde SMS nebo jiný typ zprávy, který se vydává za oficiální zprávu od banky a vyžaduje okamžitou reakci, jinak hrozí např. blokací účtu.

    • O co jde? Podvodník se vydává za autoritu (banku, poštu…) a snaží se přes SMS nebo e-maily vylákat vaše osobní údaje, které následně může zneužít.
    • Co mám dělat? Nespěchejte a kontrolujte každou zprávy, kterou obdržíte. Neklikejte na přiložené odkazy, dokud si nejste jisti, že pochází z důvěryhodného a oficiálního zdroje. Na čísle 7726 vám s ověřením zprávy pomůžeme.

    „Phishing“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Přeposlali jste omylem své jednorázové přístupové heslo nebo se vám některé transakce a faktury zdají podezřelé.

    • O co jde? Řada podvodníků se tak snaží vylákat hesla sloužící ke komunikaci s bankou, aby mohli provádět transakce z vašeho účtu.
    • Co mám dělat? Nikdy nepřeposílejte hesla, která slouží k potvrzení transakcí nebo komunikaci s bankou. Pokud máte podezření na zneužití, obratem kontaktujte zákaznickou linku. T-Mobile nestandardní transakce monitoruje a zákazníky na ně upozorňuje, na základě podnětu může zablokovat rizikové služby.

    „Hlášení podezření na podvod“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Váš telefon obsahuje mnoho citlivých informací – přístup k bankovnictví, uložená hesla či další osobní údaje, které mohou být zneužity.

    • Co mám dělat? Na svém telefonu si nastavte zámek a PIN na SIM kartu a uschovejte doklady, které jste s koupí telefonu obdrželi. Hesla uchovávejte pouze ve speciální aplikaci, nepiště si je do poznámek.
    • Vždy mějte aktualizovaný operační systém na nejnovější verzi a neinstalujte žádné neověřené aplikace. Na telefonu si aktivujte službu „najít můj telefon“, která pomůže v případě ztráty telefonu. Pokud dojde ke krádeži, nahlaste ji včas na infolinku, kde vám telefon zablokují.

    „Bezpečný telefon“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Vaše telefonní číslo se stalo terčem nevyžádaných hovorů, obchodních nabídek, průzkumů nebo marketingových volání.

    • Co mám dělat? Přímo v seznamu hovorů si můžete sami zablokovat obtěžující čísla, která se vám následně již nedovolají.
    • T-Mobile nabízí také službu Identifikace zlomyslných nebo obtěžujících volání, která umí rozpoznat i skrytá čísla a následně je blokovat. V brzké budoucnosti budou obtěžující čísla blokována tak, aby nemohla ani prozvánět.

    „Obtěžující volání“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Platíte často přes telefon, ale bojíte se, aby vaše údaje někdo nezneužil.

    • Co mám dělat? Nastavte si limity pro jednotlivé platby, abyste je měli pod kontrolou. Na SIM kartách, které k placení nevyužíváte, si službu deaktivujte nebo zcela zablokujte.
    • T-Mobile veškeré nestandardní transakce monitoruje a na základě hlášení blokuje rizikové služby.

    „Zabezpečení platebních transakcí“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Ztratili jste doklady a někdo na vaše jméno a osobní údaje uzavřel smlouvu.

    • Co mám dělat? Ztrátu nebo odcizení dokladů nahlaste obratem na Policii ČR. Své osobní a přihlašovací údaje nikde nesdílejte a pokud si nejste jisti, že vám píše opravdu vaše banka, kontaktujte ji na přímo.
    • T-Mobile při aktivaci služeb vždy kontroluje databáze zcizených dokladů a monitoruje nestandardní provoz, aby pomohl problematickým situacím předcházet.

    „Ochrana vaší identity“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Obtěžují vás nevyžádané hovory a prozvánění.

    • Co mám dělat? Nevolat zpět na mezinárodní čísla a nahlásit podezřelý zmeškaný hovor na infolinku.
    • T-Mobile jako mobilní operátor aktivně monitoruje provoz a snaží se ochránit zákazníky před podvodnými hovory a skrytými poplatky za volání. Zneužívaná čísla pak blokuje.

    „Blokovaná čísla“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Přišla vám podezřelá textová zpráva, která vyžaduje vaše osobní údaje nebo obsahuje internetový odkaz.

    • Co mám dělat? Na podezřelé odkazy nikdy neklikejte a instalujte aplikace jen z ověřených zdrojů.
    • Zákazníci T-Mobile mohou využít přeposlání na číslo 7726, kde dojde k analýze zprávy a následnému zablokování odesilatele.

    „Nahlášení podezřelých zpráv“

  • Bezpečností desatero,
    aneb jak hlásit podezření na podvod a zůstat v bezpečí

    Máte podezření, že došlo ke zneužití vašich údajů nebo jinému podvodu.

    • Co mám dělat? Situaci řešte obratem. Zavolejte na infolinku T-Mobile, kde vám operátor pomůže s případným zablokováním čísla a provede dalšími nutnými kroky.
    • Zavolat můžete i ve chvíli, kdy si nejste jisti a potřebujete třeba jen poradit.

    „Jakékoliv podezřelé jednání hlásit na infolinku T-Mobile.“

Když zjistíme, že 12345 nebylo o nic bezpečnější heslo než 1234

Johan Mádr

Partneři projektu