Podvod na internetovém bazaru
Začátkem května se muž z Uherskohradišťska rozhodl prodat zboží na bazarovém portále. Ihned s ním začala přes aplikaci WhatsApp komunikovat žena s tím, že má o zboží zájem, a hned mu přeposlala odkaz na stránky kurýrní služby. Po jejich otevření se měl přihlásit do svého internetového bankovnictví a aktivovat si aplikaci Smartbanking, což také učinil. Po nějaké době se podíval na účet, zda mu byla připsána částka za prodej zboží. Bohužel zjistil, že mu naopak z účtu částka zmizela – celkem se jednalo o téměř dvě stě tisíc korun. Ženu, která mu odkaz poslala, už se mu nepodařilo zkontaktovat.
Muž duchapřítomně zavolal na pobočku banky, zablokoval si účet a kontaktoval policii. I přesto, že mu byly neznámým pachatelem odčerpány peníze, si nyní může oddychnout. Díky rychlému jednání jeho samotného, banky a policie mu byly peníze vráceny zpět.
52letý muž z Moravské Třebové se rozhodl prodat na jednom známém inzertním webovém portále lyže. Brzy se mu ozval zájemce, který prodávajícímu poslal odkaz s tím, že již za zboží zaplatil a že obdrží platbu prostřednictvím zaslaného odkazu. Po kliknutí na odkaz bylo zapotřebí uvést číslo platební karty, její platnost a CVC kód. Prodávající postupu uvěřil a potřebné údaje vyplnil. Poté bez jeho vědomí odešlo několik plateb přesahujících částku 200 000 korun. Na podezřelé transakce muže upozornila bankovní úřednice.
Díky včasnému oznámení podvodu na policii kriminalisté ihned využili zákonných možností k zajištění odcizené finanční hotovosti. Na případu pracují, zajišťují listinné podklady a prověřují veškeré informace směřující ke zjištění totožnosti zatím neznámého pachatele.
Ženy ze Zlínska se rozhodly prodat použité oblečení na internetu pomocí volně dostupné mobilní aplikace. Záhy jim přišla přímo v chatu uvnitř aplikace zpráva od kupujícího s žádostí, aby nadále komunikovali prostřednictvím emailu. Tam jim přišel odkaz do internetového bankovnictví a následně žádost o vyplnění čísla platební karty, což bohužel učinily. Po pár hodinách obě zjistily, že se jim z jejich bankovního účtu někdo pokusil strhnout různě vysoké finanční částky - u jedné ženy se jedná o částku více než 74 000 korun, u druhé potom bezmála 100 000 korun. Neznámý pachatel se dokonce pokusil požádat o úvěr ve výši 24 000 korun, naštěstí neúspěšně, nicméně to vedlo k zablokování účtu.
Policisté oba případy prověřují jako podezření ze spáchání trestného činu podvodu. Za ten hrozí pachateli v případě jeho vypátrání a odsouzení trest odnětí svobody až na dva roky.
Prevence – Desatero bezpečných nákupů a prodejů
- Na internetu a ve virtuálním prostředí (v kyberprostoru) více nedůvěřujeme než důvěřujeme! Aneb Co nemůžu vidět a „osahat si“, k tomu musím přistupovat opatrně a se zdravou obezřetností.
- Chovám se zde stejně jako při řízení automobilu – dodržuji zákony a pravidla stejně jako v reálném životě, chovám se co nejbezpečněji.
- Dvakrát měř, jednou řež i řeš! Než někam kliknu, nejdřív promyslím, ověřím… Nejdřív přemýšlím, pak jednám.
- Když si nejsem jistý či si nevím rady, než kliknu nebo objednám, raději se zeptám, ověřím, než jednám – posílám někomu nebo někam peníze, přeposílám maily, otevírám přílohy v poště.
- Používám bezpečné účty, hesla, způsoby převodu financí.
- Dávám pozor na (podvodné) reklamy, přepravní společnosti i e-shopy (Vinted, „fake“ Bazoš, Aukro atd. atd.)
- Na sociálních sítích i dalších komunikačních platformách si dobře hlídám své soukromí – údaje, informace, fotky, videa, bavím se jen s lidmi, které více či dobře znám.
- Nesdílím s NIKÝM svá hesla, účty, PINY, ověřovací kódy a sms. Zapisuji si své osobní údaje a ukládám na místo, kde budou v bezpečí před ostatními!
- Když se něco stane, uchovám si všechnu potřebnou komunikaci a důkazy, nic nemažu, nenechám se zastrašit a nebojím se svěřit (blízké osobě, PČR atd.)
- Vzdělávám se, vyhledávám nové informace, nebojím se nových věcí, bezpečných plateb a podobně.