Disaster recovery - předběhněte katastrofické scénáře

Jindřiška Kyselová

Sledujete večerní zprávy a uvažujete nad tím, co by bylo s vaší firmou a vaším podnikáním, kdyby se některý z teroristických útoků stal v České republice. Představujete si, co by se stalo se všemi systémy, databázemi a jak dlouho by trvalo, než byste mohli opět obsluhovat vaše zákazníky. Poznali jste se v těchto řádcích? Pak se problematika disaster recovery týká i vás.

Opusťme na chvíli černou kroniku. Pravděpodobnost, že do Čech přijede terorista a umístí bombu přímo do vaší firmy, je velmi malá. Daleko reálnější jsou například povodně, požáry, několika hodinové výpadky elektrické energie nebo výbuch plynového potrubí. Určitě již horečně přemýšlíte, co se vás týká a co ne.

Katastrofy, které mohou zasáhnout i vás

O mnoho reálnější je scénář, že vaše firma sídlí v zátopové oblasti nebo je předpověď počasí tak špatná, že hrozbou mohou být i spadlé stromy na dráty elektrického vedení. V takových situacích si položte otázku: Ohrozí váš byznys, když několik hodin nebudete fungovat? Můžete prostě poslat zaměstnance domů a zítra se bude pokračovat.

Ale pro některé z vás, respektive pro vaše zákazníky znamená každá hodina výpadku velké finanční ztráty, ohrožení životů nebo přinejmenším odliv vašich potenciálních zákazníků ke konkurenci. Ta v danou chvíli na rozdíl od vás funguje. Nemusíte být finanční instituce ani součást integrovaného záchranného systému, aby se vás výše zmíněné problémy netýkaly. Jak staré přísloví praví: čas jsou peníze.

Otázku „Jak zajistit nepřerušený provoz a obsluhu zákazníků ve více či méně reálných krizových situacích" si kladla i firma Dixons. Pobočka, která z Brna obsluhuje obchody v Anglii a Skandinávii, by jen těžko vysvětlovala, proč půlka Anglie nemůže nakupovat. V Brně shořela hlavní trafostanice a nešel několik hodin proud? We don't understand...

Disaster recovery v praxi

V první řadě umístili všechny systémy včetně záloh v geograficky odděleném datovém centru, do kterého jsou připojeni přes zabezpečenou firemní síť (VPN). Datové centrum mají v Anglii, což je dostatečně daleko a povodně na Moravě je tedy v tomto případě těžko ohrozí.

Našinec ale nemusí až do Anglie. Datová centra v České republice jsou všechna mimo zátopové oblasti a navíc mají kromě jiného v případě výpadku i vlastní dieselové agregáty.

Co se ale stane, když je z nějakého důvodu např. porušena statika budovy firmy a zaměstnanci se musí evakuovat? Systémy pak nedokáží fungovat bez lidského zásahu. Kdyby dokázaly, tak nemusí společnost v Brně nikoho zaměstnávat. Co tedy s tím? Pro náhle evakuované zaměstnance se nabízí práce z domova. Nalijme si čistého vína – kolik zaměstnanců má takové zabezpečení, aby mohli do firemních systémů přistupovat přímo ze svého bytu?

Zaměstnanci společnosti Dixons sednou jednoduše do automobilů a přejedou na jiné geograficky odlehlé, ale přitom dostupné místo. Zde mají právě pro tyto případy připravenou záložní lokalitu, včetně kompletní infrastruktury, hlasových služeb a připojení k internetu.

Samozřejmostí je napojení do systémů a kompletní zabezpečení. V Brně katastrofa, ale obchody na severu Evropy běží bez přerušení dál.

Ať se v Brně stane cokoliv, ve Skandinávii a ani v Anglii to nikdo na vlastní kůži nepocítí. A co vy? Pokud se stane některý z více či méně katastrofických scénářů, pocítí to vaši zákazníci, ať už jsou v zahraniční, v Praze či Frýdku-Místku?

Disaster Recovery v překladu znamená obnovení systémů po havárii. Jde o předem připravený scénář, který se použije v případě potřeby obnovy infrastruktury po havárii. Přitom je jedno jestli se jedná o přírodní katastrofu, poruchu hardwaru, nebo selhání lidského faktoru. Navrhovaný scénář se musí nejprve ověřit obnovou infrastruktury v jiné lokalitě a až pak využít v praxi.

Společnost Dixons Carphone CoE s.r.o. je centrum sdílených služeb poskytující širokou škálu služeb v oblasti financí, administrativy, logistiky, lidských zdrojů a IT pro společnosti nadnárodní skupiny Dixons Carphone. V Brně provozuje centrum sdílených služeb od roku 2007, které významně podporuje obchodní činnosti ve Spojeném království a Skandinávii.

Jindřiška Kyselová

Od roku 2015 pracuji v oddělení B2B Marketingu ve společnosti T-Mobile, kde připravuji reference s našimi firemními zákazníky. Zaměřuji se hlavně na to, jakým způsobem naše produkty využívají a jak jim pomáhají rozvíjet jejich vlastní byznys. Za 2 roky v B2B Marketingu jsem se potkala s více než 60 firmami a na kontě mám přes 40 schválených referencí a další postupně přibývají. Ve svém volném čase se věnuji rodině, pravidelně organizuji dobročinné bazary, ráda čtu a tančím.

 

Podobné články

DC7: moderní datové centrum

Poznejte nové datové centrum, které ukrývá nejmodernější technologie.

Přečíst článek

Využijte Wi-Fi jako marketingový nástroj

Wi-Fi zdarma potěší návštěvníky města Olomouc a radnici poskytne cenné údaje o jejich chování.

Přečíst článek

Jak docílit, aby zákazníkům nikdy nedošel papír

Díky M2M řešení technici vymění toner a doplní papír tehdy, když je o to tiskárna sama požádá.

Přečíst článek