In vino veritas - víno v digitální éře

Agnieszka Chrzanowska

Máte rádi víno? Možná pijete hodně vína a tak se považujte za milovníky vína. Vypili jste ale loni 75 lahví? No, vaši vrstevníci ve Vatikánu ano. Překvapuje vás to? Možná ne.

Pokud jste ale mileniál, je dost možné, že jste se při pití vína hranici pětasedmdesát přiblížili. Spotřeba vína totiž mezi mileniály stoupá. Možná to je tím, že je údajně zdravé, anebo prostě tím, že pití vína člověku dělá dobře. Navíc je víno oproti jiným nápojům o tolik přínosnější z emocionálního hlediska. Ať už jsou příčiny jakékoli, mileniálové hrají významnou roli v proměně vinařství.

Nejde jen o vyšší spotřebu, mění se i způsob pití. Chtějí všechno hned a na rozdíl od starších generací jim mnohem víc záleží na kvalitě surovin. Díky tomu přibylo veganských vín a vín v bio kvalitě. Mileniálové jsou také stále online, takže očekávají, že všechny potřebné informace naleznou během několika málo kroků.

Ať se to tedy vinařům líbí nebo ne, je čas, aby se přesunuli do digitální éry. A společnost Deutsche Telekom pro ně má skvělé zprávy. Průkopníky v této oblasti totiž jsou kolegové ze společnosti Cosmote v Řecku. Právě v severním Řecku se zavádí řešení Smart wine vyvinuté start-upovou firmou ISTMOS (s podporou hub:raum), která je postavená na technologii NB-IOT. Plán je takový, že každá láhev bude monitorovaná na cestě od vinaře až ke koncovému uživateli, aby se tak dala zajistit kvalita vína. K síti NB-IOT společnosti Cosmote jsou připojena čidla, která přenášejí údaje o teplotě, vlhkosti a množství světla.

Díky tomu restaurace a obchody, které víno prodávají, mohou být klidné a vědět, že s cenným nákladem bylo zacházeno správně. Přístup k těmto datům bude možný prostřednictvím mobilní aplikace, kdy se oskenuje kód QR umístěný na každé lahvi. Jakožto nadšenci do vína si můžeme živě představit, že se tyto informace budou kombinovat s podrobnostmi o povaze/druhu vína anebo o vlastnostech konkrétního ročníku. Mohlo by to představovat skvělou aplikaci o víně pro generaci, která chce mít aplikaci na všechno.

Pilotní projekt NB-IOT se zavádí ve spolupráci s firmou Kyr-Yianni, což je oblíbené řecké vinařství v okolí městečka Naoussa, a také s dovozci vína a vybranými restauracemi v Soluni. Je důležité zahrnout celý hodnotový řetězec, aby bylo možné zaručit, že se s každou lahví bude zacházet tak, jak si to zaslouží. Díky tomu si můžete být jistí, že nepijete laciné padělky, které podle odhadů tvoří přibližně 20% produktů na trhu s vínem, přinejmenším v kategorii kvalitnějších vín.

Možná si říkáte: proč Řecko? Řecko asi nebude první zemí, která se vám vybaví, když se mluví o víně. Ale to se možná změní, protože se tu produkuje řada velmi kvalitních vín. Řečtí vinaři jsou velmi hrdí na svoje hrozny, které mají charakteristické vlastnosti (přibližně 77 odrůd). Nejznámější kvalitní červené víno je archivovatelné Xinomavro (což doslova znamená kyselé černé) právě z oblasti Naoussa. A společnost Cosmote Greece právě tady testuje svoje smart wine řešení.

Společnosti DT spouští technologii NB-IOT v rámci svých dceřiných společností po celé Evropě, takže bude možné podobné projekty zavádět i v jiných zemích s vinařskou tradicí. Vinařští experti DT si představují, že velcí výrobci nejspíš budou ve vinařské oblasti podél řeky Mosely v Německu, nebo v okolí Balatonu v Maďarsku. Kdo bude další?

A nezapomeňte: život je příliš krátký na to, abyste pili špatné víno.

Podobné články

SmartCity nemusí končit na prahu vašeho domu

Když se podíváme na plejádu různých řešení chytrého města, zjistíme, že téměř všechny začínají a končí na ulici.

Přečíst článek

Trendy v telekomunikacích jsou digitální

Čekají nás evoluční změny, kdy komunikace musejí zajistit dobrou základnu pro všechny nové digitální trendy.

Přečíst článek

Monitoring IoT: nový atraktivní technologický sektor

Sítě IoT spojují čím dál více věcí včetně spotřebičů, prodejních automatů a průmyslových vrat.

Přečíst článek