Přístupnost @ T‑Mobile

Přístupnost (angl. accessibility) je připravenost výrobku, služby nebo prostředí k efektivnímu využívání osobami se zdravotním postižením nebo funkčním omezením. Přístupnost patří mezi lidská práva a v dnešním digitalizujícím se světě je nedílnou součástí „digitální inkluze“ - plnohodnotného začlenění do života společnosti, bez ohledu na případné odlišnosti či omezení.

V T‑Mobile vnímáme přístupnost jako nedílnou součást kvalitních a moderních služeb, a současně svůj závazek vůči společnosti. Naším cílem je, aby naše služby byly dostupné všem, bez ohledu na individuální schopnosti, sociální postavení či zdravotní stav.


Prohlášení o přístupnosti

T‑Mobile Czech Republic, a. s. přijímá závazek k zajištění přístupnosti výrobků a služeb v souladu se zákonem č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb.

Prohlášení se vztahuje na:

  • služby elektronického obchodování, poskytované prostřednictvím níže uvedených webových stránek a mobilních aplikací,
  • služby elektronických komunikací,
  • služby poskytování přístupu k audiovizuálním mediálním službám, a
  • služby prodeje (distribuce) níže uvedených výrobků,

poskytované společností T‑Mobile Czech Republic, a.s.

Zahrnuté webové stránky a mobilní aplikace:

Služby elektronických komunikací:

  • Mobilní služby: hlasové telefonní služby, mobilní datové služby
  • Fixní služby: připojení k internetu, přístup k vybraným audiovizuálním mediálním službám

Služby elektronických komunikací:

  • Mobilní služby: hlasové telefonní služby, mobilní datové služby
  • Fixní služby: připojení k internetu, přístup k vybraným audiovizuálním mediálním službám

Distribuované výrobky:

  • Hardwarové počítačové systémy pro všeobecné účely, určené pro spotřebitele
  • Koncová zařízení s interaktivním výpočetním potenciálem, určená pro spotřebitele k použití pro služby elektronických komunikací, resp. k zajištění přístupu k audiovizuálním mediálním službám.

Stav souladu:

Přístupnost služeb T‑Mobile Czech Republic je v souladu se zákonem č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, resp. standardem EN 301 549 (Accessibility requirements for ICT products and services), verze 3.2.1., s omezeními uvedenými níže.

Omezení přístupnosti:

Jsme si vědomi toho, že navzdory našemu úsilí o zajištění maximální přístupnosti našich služeb, existují stále určitá omezení, na kterých dále pracujeme.

Přístupnost některých dílčích částí našich služeb může být dočasně omezena, a to z důvodu technických omezení současných platforem a systémů, nebo z důvodu technických omezení u třetích stran, a/nebo z bezpečnostních důvodů. Na odstranění těchto dílčích omezení aktivně pracujeme v rámci plánované modernizace. Spolupracujeme rovněž aktivně s našimi dodavateli a odborníky na přístupnost, a společně hledáme vhodné alternativy, překonávající omezení stávajících řešení. Špičková zákaznická zkušenost, přístupnost a bezpečnost jsou našimi prioritami.

i. Omezení přístupnosti obsahu webových stránek a mobilních aplikací

Přístupnost webových stránek a mobilních aplikací, včetně předtočených mediálních souborů nebo souborů kancelářských aplikací, může být omezena v případě obsahu, který byl zveřejněn před 28. 6. 2025, je archivního charakteru, nebo jde o obsah náležející třetí straně, který není pod kontrolou T‑Mobile Czech Republic, příp. se nejedná o obsah určený pro spotřebitele.

Kromě uvedeného dále:
  • Některé webové stránky nebo prvky mobilních aplikací nemusí mít v současnosti optimálně nastavenu strukturu nadpisů, čímž mohou být hůře navigovatelné při použití asistivních technologií.
  • Některé stránky nebo prvky nemusí být plně fokusovatelné a ovladatelné pomocí klávesnice.
  • Některé grafické prvky, jako obrázky či ikony, nemusí obsahovat vhodné textové alternativy.
  • Obsah některých stránek nemusí být plně čitelný při zvětšení nebo natočení zobrazení.
  • Některé prvky nemusí být plně kompatibilní s asistivními technologiemi (např. čtečkami obrazovky), jako např. karusely, nebo vyskakovací okna.
  • Některé formuláře nemusí být jednoznačně označené, nebo nemusí poskytovat dostatečně srozumitelná chybová hlášení.
  • Schémata zobrazující technické informace nebo obrázkové informace o produktech nemusí mít vždy přístupné alternativy pro zrakově postižené uživatele, používající čtečku obrazovky.

ii. Omezení přístupnosti koncových zařízení pro elektronické komunikace

Po přechodné období, max. do 28. 6. 2030 mohou být služby elektronických komunikací (např. přístup na internet) poskytovány s využitím koncových zařízení s omezenou přístupností (např. modem, router), uvedených na trh před 28. 6. 2025. V případě potřeby, a na žádost uživatele/zákazníka, může být takovéto zařízení s omezenou přístupností nahrazeno zařízením přístupným, v souladu s platnými právními předpisy, pokud je takové zařízení v daném čase dostupné.

  • Operační systém, firmware, resp. způsob ovládání některých koncových zařízení pro el. komunikaci (např. telefonů, routerů) uvedených na trh před 28. 6. 2025, nemusí plně podporovat všechny prvky přístupnosti.
  • Telefony uvedené na trh před 28. 6. 2025 nemusí podporovat funkci Text v reálném čase (RTT).
  • Některá typově starší zařízení pro připojení k internetu mohou signalizovat funkční stavy pomocí vizuálních indikátorů (např. světelných kontrolek) a mohou tedy být hůře přístupná pro uživatele se zrakovým postižením.
  • Schémata zobrazující technické informace nebo obrázkové informace o produktech nemusí mít vždy přístupné alternativy pro zrakově postižené uživatele, používající čtečku obrazovky.

iii. Omezení přístupnosti komunikace prostřednictvím textu v reálném čase (RTT)

Komunikace prostřednictvím textu v reálném čase (RTT) je dostupná pouze v mobilní síti LTE a 5G* (služby VoLTE, Wi-Fi volání), pro běžné hovory. RTT komunikace s Centry tísňové komunikace (tj. na linky 112, 150, 155 a 158) je v současné době v přípravě; její zprovoznění předpokládáme do 28. 6. 2027.

Pro komunikaci prostřednictvím RTT je nutné použít koncové zařízení (mobilní telefon, chytré hodinky), které tuto funkcionalitu umožňuje. Je pravděpodobné, že zařízení uvedená na trh před 28. 6. 2025 nebudou funkcionalitu RTT podporovat. Funkcionalita RTT rovněž není a pravděpodobně nebude dostupná na jednoduchých tlačítkových telefonech, s omezeným interaktivním výpočetním potenciálem.

Při volání do sítě jiného operátora (v rámci ČR, nebo do zahraničí) se dostupnost RTT komunikace odvíjí od dostupné funkcionality sítě tohoto operátora (tj. třetí strany) a jejího propojení se sítí T‑Mobile.

Při volání v zahraničí (roaming) je RTT komunikace pro běžné hovory dostupná za předpokladu aktivního VoLTE roamingu, resp. přihlášení v síti našeho VoLTE roamingového partnera (LTE nebo 5G). Dostupnost RTT komunikace pro tísňová volání v zahraničí (roaming) se odvíjí od funkcionality sítě konkrétního roamingového operátora (tj. třetí strany).

iv. Omezení přístupnosti služeb poskytování přístupu k audiovizuálním mediálním službám

Služby poskytování přístupu k audiovizuálním mediálním službám spočívají v šíření převzatého mediálního obsahu prostřednictvím sítě elektronických komunikací a poskytování souvisejících doplňkových služeb. Samotný mediální obsah, doručovaný prostřednictvím těchto služeb, náleží třetí straně, a jeho přístupnost je v odpovědnosti poskytovatele/vlastníka tohoto obsahu (tzn. není zajišťována společností T‑Mobile Czech Republic).

Po přechodné období, max. do 28.6.2030 mohou být služby poskytovány s využitím koncových zařízení s omezenou přístupností (např. set top box, televizor), uvedených na trh před 28. 6. 2025. V případě potřeby, a na žádost uživatele/zákazníka, může být takovéto zařízení s omezenou přístupností nahrazeno zařízením přístupným, v souladu s platnými právními předpisy, pokud je takové zařízení v daném čase dostupné.

Doplňková služba Videotéka obsahuje vybrané pořady zpřístupněné formou titulků, resp. hlasového popisu (audio deskripce). Na zpřístupňování dalších pořadů postupně pracujeme.

v. Distribuce zařízení s omezenou přístupností

Přístupnost služeb je významně ovlivněna použitým uživatelským zařízením. T‑Mobile Czech Republic jako distributor uvádí od 28. 6. 2025 na trh pouze zařízení, splňující požadavky na přístupnost, dle platné legislativy. Výjimku tvoří zařízení určená pro specifickou cílovou skupinu uživatelů, kteří upřednostňují omezenou funkcionalitu a jednoduchost ovládání.

Jedná se o:
  • Základní tlačítkové telefony - jednoduché telefony s uzavřeným operačním systémem, bez možnosti instalace a provozování uživatelských aplikací, s omezeným nebo žádným přístupem k internetu, tj. určené primárně pro klasické hlasové hovory,
  • Jednoduché tlačítkové telefony (tzv. feature phones) - telefony s omezeným interaktivním výpočtovým potenciálem, resp. možnostmi ovládání (např. absencí dotykového či hlasového ovládání) nebo jiných omezení, daných jejich operačním systémem.

vi. Omezení přístupnosti souborů formátu PDF

Některé dokumenty formátu PDF, které využíváme při poskytování informací o našich službách a pro správu našich služeb, nemusí být plně kompatibilní s asistivními technologiemi pro nevidomé, a to z důvodů daných technickými omezeními současných platforem a systémů, kterými jsou tyto dokumenty generovány. Na vylepšení přístupnosti tohoto typu dokumentů aktivně pracujeme.

Pro některé dokumenty, jako je např. vyúčtování služeb, je k dispozici kromě PDF verze také HTML verze dokumentu (uložená na webu T‑Mobile), která je plně přístupná.

Zpětná vazba a kontaktní údaje:

Pro zpětnou vazbu k přístupnosti našich služeb, či požadavky týkající se přístupnosti našich služeb využijte laskavě náš online chat dostupný na stránce https://www.t-mobile.cz/kontakty, nebo naši zákaznickou linku na čísle 800 73 73 73 (ze zahraničí +420 603 603 603). Využít můžete rovněž naši linku pro neslyšící (s online přepisem) na adrese: https://www.t-mobile.cz/infolinka-pro-neslysici.

Písemnou komunikaci můžete směřovat na adresu T‑Mobile Czech Republic, a.s., Tomíčkova 2144/1, 148 00 Praha 4, příp. do naší datové schránky: ygwch5i.

Postupy pro prosazování práva:

Bude nám potěšením, pokud se s Vašimi požadavky nebo výhradami týkajícími se přístupnosti našich služeb obrátíte přímo na nás, na kontaktech uvedených výše. Uděláme maximum pro to, abychom Vám vyšli vstříc, a našli pro Vás vhodné řešení.

V případě, že nebudete spokojeni s naší reakcí na Vaši žádost nebo výhradu, nebo se domníváte, že přístupnost našich služeb není v souladu s platnými právními předpisy, můžete se obrátit na orgány dozoru stanovených zák. č. 424/2023 Sb., o požadavcích na přístupnost některých výrobků a služeb, kterými jsou:

  • pro oblast přístupnosti výrobků a služeb všeobecně: Česká obchodní inspekce (www.coi.cz)
  • pro oblast přístupnosti služeb elektronických komunikací: Český telekomunikační úřad (www.ctu.cz)
  • pro oblast přístupnosti služeb přístupu k audiovizuálním mediálním službám: Rada pro rozhlasové a televizní vysílání (www.rrtv.cz).

Datum vypracování:

Toto prohlášení bylo vypracování s platností ke dni 28. 6. 2025, na základě kvalifikovaného a zodpovědného sebehodnocení společností T‑Mobile Czech Republic.


Informace o přístupnosti služeb T‑Mobile

Služby elektronického obchodování (e-commerce)

T‑Mobile poskytuje informace obchodního charakteru a služby elektronického obchodování* prostřednictvím webových stránek a mobilních aplikací, vytvořených v souladu s pravidly přístupnosti podle standardů EN 301 549 (Accessibility requirements for ICT products and services), resp. WCAG (Web Content Accessibility Guideline).

Uplatněné prvky přístupnosti jsou:
  • Strukturovanost a přehlednost prostředí
  • Hierarchické uspořádání obsahu pro snazší navigaci
  • Konzistentnost, resp. předvídatelnost navigačních prvků
  • Zřetelné fokusování interaktivních prvků (odkazů, tlačítek)
  • Ovládání bez myši (pomocí klávesnice)
  • Dostatečný barevný kontrast
  • Barevná nezávislost, užití doplňujících textů k barevným indikátorům či ovládacím prvkům
  • Čitelnost při zvětšení nebo otočení obrazovky (responsivní design)
  • Grafické prvky jako obrázky či ikony s popisnými textovými alternativami (alt texty)
  • Manuální kontrola/ovládání vybraných dynamických prvků (např. karuselů)
  • Přístupné formuláře (označené labely, se srozumitelnými chybovými hláškami)
  • Přístupné multimediální prvky: video/audio nahrávky s titulky, příp. přepisy
  • Podpora čteček obrazovky (screen readers)
  • Obsahová srozumitelnost, jednoduchost užitého jazyka.

(*) Služby poskytované na dálku prostřednictvím internetových stránek a/nebo mobilních zařízení, elektronickými prostředky a na individuální žádost spotřebitele, s cílem uzavřít spotřebitelskou smlouvu.

Služby elektronických komunikací (hlasové a datové služby)

T‑Mobile poskytuje na území České republiky tyto služby elektronických komunikací*:

  • telefonní hovory - běžné odchozí hovory a přijímání telefonních hovorů,
  • bezplatná tísňová volání,
  • služby přenosu dat,
  • služby krátkých textových zpráv (SMS),
  • služby multimediálních zpráv (MMS),

a dále související doplňkové služby (další služby dle aktuální nabídky, které jsou uvedeny v cenících služeb dostupných na webových stránkách T‑Mobile).

Fixní služby el. komunikací jsou vázané na konkrétní stálé místo (adresu) poskytování. Mobilní služby el. komunikací jsou služby dostupné nezávisle na konkrétním místě, tj. kdekoliv v síti T‑Mobile.

(*) Služby spočívající v přenosu informací prostřednictvím sítí elektronických komunikací, jako jsou telefonní, internetové nebo datové sítě.

i. Mobilní služby elektronických komunikací

Přístupnost služeb je významně ovlivněna funkcionalitou zařízení, které je pro tyto služby využíváno. T‑Mobile poskytuje přístupné služby pro zařízení s operačními systémy Android (Google), iOS (Apple) a Windows (Microsoft).

K mobilním hlasovým službám poskytuje T‑Mobile alternativní řešení - textovou komunikaci v reálném čase, tzv. real time text (RTT) - využitelnou pro neslyšící, či osoby s vadami řeči. RTT je funkce, která umožňuje souběžně s hlasovým voláním komunikovat i textově. Textová komunikace se přenáší po jednotlivých znacích, tzn. druhá strana vidí prakticky okamžitě vše, co je první stranou psáno. RTT komunikace je dostupná v sítích 4G a 5G (služby VoLTE a VoWiFi) a je pro ni zapotřebí komunikační zařízení, které tento typ komunikace umožňuje (mobilní telefon s aktivní funkcí RTT). Pro RTT hovor není zapotřebí datový přenos (data), jedná se o „hlasovou“ službu.

Více informací o komunikaci v reálném čase (RTT) naleznete na stránce: www.t-mobile.cz/real-time-text.

ii. Fixní služby elektronických komunikací

Fixní služby el. komunikací spočívají v přenosu dat a zprostředkování přístupu k síti Internet. Jsou založeny na trvalém připojení do sítě Internet prostřednictvím zvolené technologie (např. optická síť, kabelová síť, příp. i mobilní síť) a koncového zařízení, umístěných v konkrétním a stálém místě.

Přístupnost těchto služeb je ovlivněna použitým koncovým zařízením (modem, router). Je odpovědností výrobce, resp. dovozce zařízení, aby toto zařízení splňovalo požadavky na přístupnost zařízení pro trh EU. T‑Mobile jako distributor uvádí od 28. 6. 2025 na trh pouze zařízení, splňující tyto požadavky.

Po přechodné období, max. do 28.6.2030, mohou být služby poskytovány i s využitím koncových zařízení s omezenou přístupností, uvedených na trh před 28. 6. 2025. V případě potřeby, a na žádost uživatele/zákazníka, může být takovéto zařízení nahrazeno dostupným zařízením přístupným, pokud je takové zařízení v daném čase dostupné.

Uplatněné prvky přístupnosti jsou:
  • Modemy a routery dodávané T‑Mobile jsou opatřeny hmatově rozpoznatelnými ovládacími prvky a podporují hlasové (akustické) formy komunikace.
  • Instalační návody a další technická dokumentace jsou dostupné v přístupném formátu na webu společnosti.
  • Správa domácí sítě WiFi (umožňující pohodlně využívat službu více koncovými zařízeními) pomocí služby WiFi Manager, která je součástí přístupné mobilní aplikace Můj T‑Mobile.
  • Služby uživatelské podpory dostupné více kanály/smysly, tak aby byly přístupné osobám se specifickými potřebami.

iii. Služby podpory

Objednání služeb, komunikace a služby uživatelské podpory jsou dostupné více kanály/smysly: prostřednictvím webových stránek, e-mailu, telefonické linky (kontaktního centra) nebo online komunikace (chatu) na webu T‑Mobile, plus fyzicky na kterékoliv z prodejen T‑Mobile.

Zákazníci mají k dispozici přístupný zákaznický portál a přístupnou mobilní aplikaci Můj T‑Mobile, umožňující provádění samoobslužných činností v průběhu využívání služeb, jako např. úpravu parametrů služeb, objednávání nebo ukončování služeb, přijetí vyúčtování a provedení platby, ad.

K dispozici je rovněž speciální linka pro neslyšící s online přepisem (na adrese: https://www.t-mobile.cz/infolinka-pro-neslysici). Dále je na T‑Mobile prodejnách k dispozici služba e-Přepis: simultánní přepis řeči na dálku, díky němuž může neslyšící či nedoslýchavý pohodlně sledovat komunikaci s prodejcem v textové podobě na displeji tabletu.

Služby poskytování přístupu k audiovizuálním mediálním službám (Magenta TV a Videotéka)

Služby poskytování přístupu k audiovizuálním mediálním službám spočívají v šíření převzatého televizního vysílání prostřednictvím sítě elektronických komunikací (Magenta TV), v šíření audiovizuálního mediálního obsahu na vyžádání (Videotéka a Videotéka Premium) a poskytování souvisejících doplňkových služeb. Služby je možno využívat s pomocí set top boxu, nebo prostřednictvím aplikace v chytrých televizorech, v Apple TV boxu, na tabletu či mobilním telefonu.

Uplatněné prvky přístupnosti u AVM služeb jsou:
  • Přístupná funkce Elektronického programového průvodce (EPG), umožňující nastavitelnost velikosti písma, nastavitelnost barevného kontrastu obrazovky a použití asistivní čtečky textů.
  • Úplný přenos titulků, zvukového popisu nebo tlumočení v odpovídající kvalitě pro přesné zobrazení a jejich synchronizace se zvukem a videem.
  • Podpora funkcí titulků a hlasového popisu (audio deskripce) u pořadů, které jsou jimi vybaveny (poskytovatelem obsahu, tj. třetí stranou) a uvedení této informace v EPG u jednotlivých pořadů.
  • Optimalizace barvy a velikosti zobrazování titulků a mezer mezi nimi.

Služba Videotéka obsahuje vybrané pořady zpřístupněné formou titulků a hlasového popisu (audio deskripce), v samostatných kategoriích „s titulky pro neslyšící“ a „se zvukovým popisem“.

Pozn. Přístupnost služeb je významně ovlivněna funkcionalitou zařízení, které je pro tyto služby využíváno. T‑Mobile poskytuje přístupné služby pro zařízení s operačními systémy Android (Google), iOS (Apple) a Windows (Microsoft). Více informací o přístupnosti těchto platforem naleznete v sekci Mobilní služby elektronických komunikací.


Kontakt

Pro zpětnou vazbu k přístupnosti našich služeb, či požadavky týkající se přístupnosti našich služeb využijte laskavě náš online chat dostupný na stránce https://www.t-mobile.cz/kontakty, nebo naši zákaznickou linku na čísle 800 737 373 (ze zahraničí +420 603 603 603). Využít můžete rovněž naši linku pro neslyšící (s online přepisem) na adrese: https://www.t-mobile.cz/infolinka-pro-neslysici.

Písemnou komunikaci můžete směřovat na adresu T‑Mobile Czech Republic, a.s., Tomíčkova 2144/1, 148 00 Praha 4, příp. do naší datové schránky: ygwch5i.