V těchto případech je vždy nejdůležitější obezřetnost. Jak nenaletět internetovým podvodníkům vám může pomoci i naše bezpečnostní desatero.
1. „Zmeškaný hovor“ / Wangiri
Na vašem telefonu se objevil zmeškaný hovor z neznámého čísla, které je nejčastěji zahraničního původu?
Na neznámé číslo nevolejte. Pošlete SMS na T-Mobile linku 7726, kde můžete podezřelé číslo nahlásit. Operátor ho prověří, případně zablokuje.
2. Phishing
Na váš telefon přijde SMS nebo jiný typ zprávy, který se vydává za oficiální zprávu od banky, kurýra apod. a vyžaduje okamžitou reakci, jinak hrozí např. blokací účtu nebo nedodáním zásilky?
Pokud si nejste jisti, vždy volejte vaši banku a původ zprávy si ověřte. Neklikejte na přiložené odkazy, dokud si neprověříte, že pochází z důvěryhodného a oficiálního zdroje.
3. Hlášení podezření na podvod
Přeposlali jste omylem své jednorázové přístupové heslo, nebo se vám některé transakce a faktury zdají podezřelé?
V první řade nikdy nepřeposílejte hesla, která slouží k potvrzení transakcí nebo komunikaci s bankou (poštou, kurýrem, apod.). Pokud máte podezření na zneužití, obratem kontaktujte zákaznickou linku.
4. Bezpečný telefon
Váš telefon obsahuje mnoho citlivých informací – přístup k bankovnictví, uložená hesla či další osobní údaje, které mohou být zneužity.
Na svém telefonu si nastavte zámek a PIN na SIM kartu a uschovejte doklady, které jste s koupí telefonu obdrželi. Hesla uchovávejte pouze ve speciální aplikaci, nepište si je do poznámek. Vždy mějte aktualizovaný operační systém na nejnovější verzi a neinstalujte žádné neověřené aplikace.
Jak jsou na tom Češi s hesly? Podívejte na video.
5. Obtěžující volání
Vaše telefonní číslo se stalo terčem nevyžádaných hovorů, obchodních nabídek, průzkumů nebo marketingových volání.
Přímo v seznamu hovorů si můžete sami zablokovat obtěžující čísla, která se vám následně již nedovolají.
6. Zabezpečení platebních transakcí
Platíte často přes telefon, ale bojíte se, aby vaše údaje někdo nezneužil?
Nastavte si limity pro jednotlivé platby, abyste je měli pod kontrolou. Na SIM kartách, které k placení nevyužíváte, si službu deaktivujte nebo zcela zablokujte.
7. Ochrana vaší identity
Ztratili jste doklady a někdo na vaše jméno a osobní údaje uzavřel smlouvu?
Ztrátu nebo odcizení dokladů nahlaste obratem na Policii ČR. Své osobní a přihlašovací údaje nikde nesdílejte a pokud si nejste jisti, že vám píše opravdu vaše banka, kontaktujte ji na přímo.
8. Blokovaná čísla
Obtěžují vás nevyžádané hovory a prozvánění?
Nevolat zpět na mezinárodní čísla a nahlásit podezřelý zmeškaný hovor na infolinku. T-Mobile jako mobilní operátor aktivně monitoruje provoz a snaží se ochránit zákazníky před podvodnými hovory.
9. Nahlášení podezřelých zpráv
Přišla vám podezřelá textová zpráva, která vyžaduje vaše osobní údaje nebo obsahuje internetový odkaz?
Na podezřelé odkazy nikdy neklikejte a instalujte aplikace jen z ověřených zdrojů. Zákazníci T-Mobile mohou zprávu přeposlat na číslo 7726, kde podezřelé odkazy prověří, případně zablokují.
10. Jakékoliv podezřelé jednání hlásit na infolinku T-Mobile.
Máte podezření, že došlo ke zneužití vašich údajů nebo jinému podvodu?
Situaci řešte obratem. Zavolejte na infolinku T-Mobile, kde vám operátor pomůže s případným zablokováním čísla a provede dalšími nutnými kroky. Zavolat můžete i ve chvíli, kdy si nejste jisti a potřebujete třeba jen poradit.