Blog už dávno není vhodný pouze pro fashion a food blogery. Blogováním, tedy pravidelným psaním článků, dokážete zvýšit důvěryhodnost firmy a edukovat trh o vaší oblasti působení. Takže se nebojte, nastartujte svou kreativitu a přečtěte si mých pár tipů, jak psát blog.
Poznejte své publikum
Než se pustíte do psaní svého prvního článku, zamyslete se nad tím, kdo tvoří vaše cílové publikum. Jsou to profesionálové, nebo široká veřejnost? Možná se vám zdá, že v tom rozdíl není, ale mýlíte se. Vaše cílové publikum vám minimálně pomůže:
• specifikovat témata, o kterých budete psát,
• určit tón komunikace – pro odborné publikum se nemusíte bát používat různé zkratky nebo odborné výrazy, naopak široká veřejnost těmto pojmům rozumět nemusí, a proto je rozhodně vysvětlete nebo nahraďte,
• vybrat distribuční kanály – to, že napíšete článek a umístíte ho na svou stránku, je pouze začátek. Musíte si vybrat i efektivní formu, jak tento obsah dostanete ke své cílové skupině. Mohou to být e-maily nebo různé typy sociálních sítí.
Hlavní zásadou, jak psát blog, je myslet na to, že ať už píšete pro jakoukoliv cílovou skupinu, článek musí být v první řadě lidský. Nesnažte se znít zbytečně vyumělkovaně. Pište články tak, jako kdybyste mluvili s kolegy nebo známými, kterým se snažíte něco vysvětlit.
Jak psát blog – jednoduchost a pravidelnost
Aby byl váš článek jednoduchý na pochopení a čtenáři se v něm neztráceli, věnujte se v každém textu pouze jednomu tématu. Například já se v tomto článku věnuji tomu, jak psát blog. Mohla bych se rozepsat více i o možnostech sociálních sítí při distribuci poselství nebo se zaměřit na efektivní e-maily. Byla by to však zbytečná odbočka od podstaty věci.
Další důležitou vlastností blogování je pravidelnost. Pokud se jako firma rozhodnete spustit vlastní blog, myslete na to, že obsah musí přibývat pravidelně. Nemůže se stát, že jeden měsíc přibude článků osm a v dalším pouze dva.
Na jedné straně to souvisí s vašimi čtenáři. Když si zvyknou, že na webu najdou každý měsíc nový obsah, může se stát, že pokud tam nic nebude, odejdou a už se nemusejí vrátit. Na straně druhé jde o SEO strategii, ke které se za chvilku dostaneme. V tom, abyste nezapomínali napsat článek, vám pomůže tzv. redakční kalendář.
Plánujte svůj obsah
Redakční kalendář může mít různou podobu. Tou nejjednodušší je excelová tabulka, v níž si zapíšete:
• název článku,
• krátký obsah článku,
• odpovědnou osobu – autora,
• termín dodání nebo publikování článku.
Vaše tabulka samozřejmě může obsahovat i více informací. Pokud používáte na webu prvky CTA (Call to Action), jako jsou například bannery pod článkem na promo produktů nebo přihlášení do newsletteru, klidně si napište, jaký prvek CTA se má pod konkrétním článkem zobrazit.
Redakční kalendář může sloužit i jako analytický nástroj, se kterým můžete vyhodnocovat čtenost blogů. O tom však někdy jindy.
Redakční kalendář vám v první řadě poslouží jako pomocník při plánování tvorby obsahu. S jeho pomocí si můžete zkontrolovat, zda byl článek zveřejněn, případně zda některý autor nezapomněl napsat ten svůj.
Zohlednění SEO
SEO (Search Engine Optimization) strategie je komplexní proces a váš web určitě neposune výše ve vyhledávačích jeden nebo dva blogové články. O co ale jde? Každý z nás vyhledává např. v Googlu různé výrazy, ať už je to „letní dovolená v Itálii“, nebo „makový koláč recept“. Takto vyhledávaná slova a výrazy dokážete zjistit i přes nástroj Google Adwords.
Další proces je již jednodušší. Vyberete si výraz, například zmíněnou letní dovolenou v Itálii. A kolem něj vytvoříte článek. Klíčová slova musíte použít v nadpisu, podtitulu a samozřejmě v textu. To jsou pravidla užívání klíčových slov v článku ve zkratce. Jak jsem již zmiňovala, celá SEO strategie je trošku komplikovanější.
To, zda budete při svých článcích používat klíčová slova, záleží na vašich cílech. Někdy je těžké klíčová slova do textu napasovat přirozeně. Vždy proto důvěřujte svému instinktu a tvořte obsah, který lidi v první řadě zaujme.