Digitální transformace poštovních služeb

Agnieszka Chrzanowska

Poštovní služby jsou více digitální, než byste čekali. Není ale pravda, že to znamená konec pohledů z dovolené. I to jsou závěry workshopu společnosti Deutsche Telekom nazvaném Tranformace poštovních služeb organizovaném společně s inkubátorem hub:raum ve dnech 22. - 23. května 2018 v Krakově v Polsku.

Hosté ze Švýcarska, Polska, Slovenska, Chorvatska a Rumunska upozornili na vysokou míru tvořivosti, která propojuje digitální a fyzický poštovní svět. Například společnost Polská pošta využívá aplikaci, která mi umožní poslat digitální fotografii babičce, jež nemá ani mobilní telefon, ani připojení k internetu. Jak? Moji digitální fotku přemění do vytištěné fotografie, kterou dopraví babičce tak, jak to má ráda: pěkně postaru do schránky.

V současnosti dochází v poštovních službách k mnoha převratným změnám a řada společností se už vydala cestou digitalizace. Například společnost Švýcarská pošta má vedoucí postavení mezi průkopníky v nových digitálních technologiích. Prostřednictvím svojí inovativní dceřiné společnosti řízené Claudií Pletscher společně se zákazníky vyvíjí a testuje nové nápady. Mezi ně patří přepravní robot, který je navržený pro dopravu na tzv. „poslední míle“, což jsou krátké vzdálenosti po blízkém okolí.

Vypadá jako roztomilý robotický psík na procházce, ale je velmi užitečný při přepravě zboží, jež je třeba dopravit rychle, flexibilně a levně, například pizzu nebo pugét růží. Švýcarská pošta toho ale dělá mnohem víc: používá autonomní vozítka, balíky přepravuje drony, využívá digitální identifikaci, nabízí elektronické hlasování i zdravotní průkazy. Chytrá schránka je jen další inovace v řadě, které Švýcarská pošta již otestovala a používá.

Ovšem transformace je teprve na začátku. Ralf Nejedl, ze SVP B2B Deutsche Telekom Europe, zdůraznil, že aby byla digitální transformace úspěšná, musí se vůdčí postavy společností poskytujících poštovní služby naladit na digitální notu. Jsou to totiž právě ony, kdo digitální transformaci řídí. Mitja Jermol, vedoucí centra Center for Knowledge Transfer při slovinském institutu Josef Stefan Institute, hovořil o roli umělé inteligence (AI), která v poštovních službách otevírá zcela nové možnosti.

Inovativní řešení

Na workshopu svoje řešení představilo osm startupových společností: Assay, Eurosender, Lovespace, PaketChef, Pakketmail, ProGlove, Pzartech, Unmanned Life. Dovolím si vám představit některé z nich:

ProGlove: skenování zboží hands-free – umožní zaměstnancům zodpovědným za logistiku pracovat rychleji, bezpečněji a snáze.

Unmanned Life: autonomní třídění pro poštovní sektor, který využívá autonomní roboty, drony a autonomní dodavatelské služby pod širým nebem s využitím dronu.

Lovespace: společnost poskytující komplexní služby při skladování předmětů. Přemisťují a skladují předměty pro soukromé i právnické osoby: výhodně, flexibilně, hodnotně. Přemisťují a skladují předměty od krabic po postele.

Paketchef: poskytuje softwarové řešení pro automatické a plně dynamické přidělování a optimalizaci tras, navigaci řidičů a také komunikaci se zákazníky v reálném čase.

Inovace skrze spolupráci

Když spolu jednotlivé národní společnosti poskytující poštovní služby ve střední a východní Evropě, start-upy a zástupci Deutsche Telekom pracovali v rámci workshopu, měli příležitost naplno vyzkoušet sílu spolupráce. Workshop nazvaný „Design Thinking“ poskytl skvělou příležitost nově promyslet současné strategie a vymyslet nové nápady ke zlepšování poštovních služeb.

Během workshopu byl důraz kladen na přesvědčení, že spolupráce umožňuje inovaci. Pokud chtějí národní společnosti být inovativní, musí spolupracovat se start-upy. Ty potřebují velké společnosti, aby se zaváděla jejich inovativní řešení. A společnost Deutsche Telekom, jakožto poskytovatel telekomunikačních služeb, představuje most mezi oběma světy. Spojuje je pomocí svých technologií, konektivních služeb a telekomunikační infrastruktury.

Igor Vukelic, vedoucí oddělení Korporátních projektů společnosti Chorvatská pošta úspěch spolupráce shrnul následujícími slovy: „Velmi inspirativní! Fantastická příležitost setkat se s lidmi, kteří čelí podobným potížím jako my a přicházejí s ještě lepšími řešeními pro digitalizaci poštovních služeb!“

Nezbývá, než se těšit, až se ve střední a východní Evropě některá z nových řešení probudí k životu.

Podobné články

Computing se posouvá na okraj cloudu

Vedoucí pracovníci ICT a firemní manažeři musí vzít v úvahu posun v komputační architektuře, která zřejmě naruší cloud computing.

Přečíst článek

Nová priorita ICT: systémy, které umí mluvit a myslet

Systémů, které umí myslet a mluvit s uživateli a jsou založené na AI a ML, rychle přibývá.

Přečíst článek

Jak udělat města chytřejší?

V T-Mobile se zamýšlíme nad tím, jak udělat města lepší, technologicky vyspělé a připravené na budoucnost.

Přečíst článek