eParkomat: Tři otázky pro začínající startup v oblasti IoT

Angus Emery

Mnoho mladých podnikatelů přináší na trh nové nápady zejména v oblasti parkování – včetně Pavla Vrby a Petra Haise z eParkomatu, kteří přišli s unikátním přístupem k předvídání dostupnosti parkování na ulici. Snaží se usnadnit parkování řidičům pomocí mobilních telekomunikačních dat v reálném čase.

Fungování eParkomatu je jednoduché. Základem služby je algoritmus, který zpracovává data z celulárních a mobilních sítí. Ty využívá na předvídání aktuální možnosti parkování. Jeho přesnost je až 96 %. Města se mohou spoléhat na to, že mobilní telefon může fungovat jako čidlo v kapse všech řidičů. Zkouška eParkomatu proběhla minulý rok v Praze a řidiči byli schopni najít v požadované lokaci dostupné parkovací místo do tří a půl minut.

Myšlenka eParkomatu se nepatrně liší od ostatních startupů v ChallengeUp!. Služba je založená na využívání velkých dat (big data). Proč jste se rozhodli pro jejich použití?

Věříme, že budoucnost spočívá v datech – resp. v big datech. Kolem nás existují tuny dat, které můžeme využívat v reálném čase. To byl také původní důvod, proč jsme se snažili najít nehardwarové řešení pro problém parkování.

Víme, že se to stalo každému – zmeškali jsme obchodní nebo soukromou schůzku kvůli tomu, že v centru města nebylo vhodné parkovací místo. Aktuálně chceme navázat spolupráci s dalšími zdroji dat, aby náš algoritmus mohl najít volné parkovací místo ještě rychleji.

Kdo jsou nebo budou vaši cíloví zákazníci?

Primárně se zaměřujeme na trhy B2B, B2C a B2G, zejména v automobilovém průmyslu.

Našli jsme také velkou příležitost v rámci Iniciativ Smart City. Nynější řešení nejsou schopna pokrýt celé město, jelikož nasazení plného hardwarového řešení je pro ně docela drahé. Řešení eParkomat může městům snížit celkové investiční náklady o zhruba 90 %.

Bylo pro vás výhodou, že jste přišli s vaším nápadem, zatímco jste pracovali pro DTAG?

Z hlediska prvních kroků to bylo mnohem snazší. Měli jsme jednoduchý přístup k technologiím z první ruky. Kultura Deutsche Telekom a T- Mobile rovněž podpořila proces vytváření interních novinek. Avšak začátek nebyl moc jednoduchý, protože nešlo o typický telekomunikační produkt.

Naše předchozí zkušenosti nám rovněž pomohly kvalifikovat se jako jeden z Top12 začínajících podniků v ChallengeUp 2016!, kde nyní spolupracujeme se společnostmi Telekom, Cisco a Intel na implementaci naší strategie European Go To Market.

Podobné články

Proč může být cloud pro každéhoto pravé?

Cloud obklopují mýty, které odrazují společnosti od jeho používaní. Pravdou však je, že cloud je vhodný pro všechny firmy.

Přečíst článek

T-Mobile drží krok
s inovacemi

Inovace představují pro firmy konkurenční výhodu. A proto T-Mobile neustále přináší nová řešení.

Přečíst článek

Jak digitalizace promění vaše pracoviště

Digitalizace postupuje každým rokem. Přečtěte si, jaké plusy a mínusy přináší do vaší kanceláře.

Přečíst článek