Jak vám může jóga pomoci v soukromém i pracovním životě

Markéta Madmar

Principy a praktikování jógy vás mohou dovést k vnitřní spokojenosti a rovnováze mezi osobním a pracovním životem. Nebo ji můžete brát jako doplněk k jinému sportu – běhání, cyklistice nebo golfu. Není čeho se bát. Jóga nekouše, ale můžete se do ní zakousnout vy.

Samotné důvody, které nás dovedou na „cestu jógy“, mohou být různé. Přesto mají společného jmenovatele, a to nás samotné. Hledáme způsob, který nám pomůže překonat nějaké těžkosti – ať už jde o bolesti zad či problematické usínání, nebo naopak toužíme po setkání s inspirujícím člověkem, který jógu praktikuje.

Stačí pouze začít

Když vkročíte na cestu jógy, automaticky nejprve přijímáte principy a doporučení, které s vámi sdílí váš učitel nebo si je přečtete v knihách. Jóga je o příběhu a má určitá pravidla a principy, se kterými se adept jógy postupně seznamuje buď na veřejných hodinách, nebo při samostudiu.

Příběh začíná ve 2 stol. př. n. l., a to životem Pataďžaliho – mudrce, který jako první popsal tradici jógy. A proto je označován za „otce jógy“. Cestu jógy shrnul do osmi kroků. Posledním krokem je samotné osvícení (to je na každém z nás). Pojďme si ale tento koncept představit blíž.

Osm etap na sebe navzájem navazuje, prolínají se a svým způsobem i rozvíjejí jedna druhou. Zahrnují tyto oblasti: jama – etická doporučení, nijama – pravidla sebekázně, ásana – jógová pozice, pránájáma – dechové cvičení, pratjáhára – odpoutání se, dhárana – koncentrace, dhjána – meditace, samádhi – konečný stav blaženosti.

Dýcháním proti stresu

Abychom začali jógu praktikovat, nevyžaduje to nikterak složité přípravy – prvním krokem je najít si čas. Vše ostatní se postupně objeví samo. Prospěch z jógového cvičení nepřijde jinak než skrze každodenní cvičení. A pokud teď odpovíte, že trpíte nedostatkem času, pak je třeba počkat na zesílení motivace. Až ta bude dost silná, věřte mi, že si čas uděláte.

To, co pravděpodobně zná většina z vás, jsou ásany. Slovo ásana značí známou pozici, stálou a příjemnou, jež poskytuje tělu pevnou oporu a zároveň nevyžaduje téměř žádné úsilí. Je soustředěním se do jednoho bodu na úrovni těla.

Když se tělo stane nehybným, ásana je dokonalá a ukazuje na další krok vedoucí k překonání lidského údělu. Právě ono zastavení se v pozici nám skrze soustředěnost a volné dýchání umožňuje vnímat krásu okamžiku tady a teď. Všechno je však o osobní zkušenosti. Udělejte cokoliv, co usnadní a zpříjemní ten nejtěžší moment celé praxe – rozbalení podložky a stoupnutí si na ni.

A dost už bylo psaní – lepší gram praxe než tuna teorie. Mohu vám zde popsat miliony řádků s doporučeními, co vám jóga může přinést a jak může zkvalitnit váš život. Nicméně co z toho, když se to neprojeví v samotné praxi. :) Opravdu, jóga nekouše, ale vy se do ní zakousnout můžete. Ze své praxe se s vámi mohu podělit o jedno: že osobní zkušenost je nepřenositelná.

Podobné články

9 rad na zvýšení produktivity práce

Přečtěte si rady, se kterými pozitivně ovlivníte svůj pracovní výkon.

Přečíst článek

Pracujte efektivně i mimo pracoviště

Přečtěte si tipy, jak být efektivní i mimo kancelář.

Přečíst článek

4 způsoby, jak Wi-Fi zlepší naše pracovní nasazení

Wi-Fi dokáže sjednotit komunikaci, ale také zefektivnit řešení úloh v týmu.

Přečíst článek