Váš digitální avatar usnadní nakupování online

Markéta Křůpalová
inovace

Nakupujete v kamenných obchodech nebo online? V obou případech jste jistě zažili nepříjemnou situaci, že vybrané oblečení vám nesedlo. Spousta online obchodů po celém světě řeší problém s vysokým procentem vráceného oblečení. Existuje řešení, které uspokojí prodejce i zákazníky?

Online platby

Vaše digitální já

Výzkumníci z Velké Británie testují zařízení, které pomocí 10 senzorů naskenuje během několika málo vteřin celou vaši postavu. Vznikne váš přesný digitální obraz. Občas to může být až děsivé, protože je vidět doslova každá křivka. Někteří z nás se možná zastydí, že novoroční dietní předsevzetí vzalo za své, ale mít své digitální já poskytuje celou řadu zajímavých možností.

Online kabinky

Představte si, že máte na monitoru model svého těla a jednoduše na něj sázíte kalhoty, košile, saka, klobouky atd. Z pohodlí své kanceláře či obývacího pokoje dokážete vymyslet celou sérii outfitů, které vám padnou jako ušité. Výhodou je, že rovnou vidíte, jak daný model vypadá přímo na vás a nemusíte se bát, že zvolíte špatnou velikost. Japonský oděvní řetězec Zozo testuje peciální obleky s polohovacími spoty, které posílá svým zákazníkům. Ti si ho oblečou, postaví se před mobilní telefon a pomalu se otočí o 360°. Tím také vznikne model vašeho těla a obchod vám doporučí vhodné oblečení.

Zavádění technologií skenování postav je zatím v plenkách, ale už nyní některé obchody nabízejí podobnou službu, které je založená na statistických výpočtech. Zadáte výšku, váhu, ženy velikost podprsenky a typ postavy. Výstupem je doporučené oblečení, které by vám mělo padnout. Úspěšnost se pohybuje v rozmezí 92-96 %.

Problémy online obchodů

I v České republice si zvykáme nakupovat oblečení online. O vyšším pohodlí nemusí být řeč, ale především prodejce trápí vysoké procento zboží, které zákazníci vracejí. Podle odhadů se jedná o 50 až 80 % ze všech objednaných kusů oblečení. To je skutečně vysoké číslo, které se přední hráči na trhu snaží snížit. Cestou, kterou se vydali, je poskytování služeb "na míru". A to doslova. Amazon například vyvíjí aplikaci, která pomocí analýzy vašich výstupů na sociálních dokáže určit váš styl a vytipovat vám vhodné nové kousky do vašeho šatníku.

S analýzou dat pracují i další velké oděvní společnosti po celém světě a snaží se svým zákazníkům nabízet předvybrané oblečení přímo pro ně. S rozvojem online nakupování a technologický pokrokem (který smazává jeho nevýhody), se dá očekávat i razantní proměna kamenných obchodů. Ty se pravděpodobně výrazně zmenší, nebudou již stát na prezentaci široké nabídky zboží, ale budou se orientovat hlavně na nabízený servis vyzvedávání či vrácení zboží a podpory brandu společnosti.